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2023-12-01

憂き世の処世術 How to cope with a melancholy world

幼い子供達が 無邪気に遊んでいるのを見ると、心が弾みます 例えば 越前市の中央公園にある「ふわふわ雲のトランポリン」 の上で子供達が ピョンピョン跳ねているのを見ると、それだけで嬉しくなります。 
 仏教には随喜という言葉があります。随喜とは「他人のなす善を見て、それに従い喜びが生じること」です。子供達は取り立てて良い行いをしているわけではありませんが、子供達が楽しそうにしているのを見ると、それにつられて楽しくなるのですから、これを随喜と呼んでも、あながち的外れではないでしょう。
 逆にロシアとウクライナの戦いなどで、子供たちが傷ついたり、命を落としたりするのを見ると、それがテレビの画面越しであっても悲しくなります。これは「随悲」と呼ぶことができるでしょう。
 メディアを通して、政治や経済上の対立や腐敗、また、殺人、暴行、恐喝、詐欺、横領、などの犯罪行為、悲惨な事故や災害、セクハラやパワハラ、いじめなどの人権侵害などが、毎日のようにニュースとして取り上げられます。
 直接そのようなことに巻き込まれなくても、見聞きするだけで、心に悲しみや、憂い、また時には怒りが湧きあがり気分が滅入ります。放っておくと鬱などの病的症状が現れかねません。
 どうすればよいのでしょうか。
 称名念仏をお勧めします。「一文不知の愚鈍の身」であることを自覚して、一向(ひたすら)にお念仏を称えるとき、阿弥陀仏の計らい、すなわち他力によって、心の中によどむ様々な負の想念が「お湯が雪を消す」ごとくに消えると仏名経に説かれています。
 その上で、日々の生活の中で、功徳を積むことをお勧めします。
 功徳とは「神仏から良い報いを与えられるようなよい行い」のことですが、周りの人々の心に随喜を生じます。随喜を得た人は、きっと自らも功徳を積もうとするに違いありません。
 心の喜びや安らぎは波のように周囲に伝わり広がります。悲しみや憂い、怒りもにしても同じです。
 自らの心を整え、功徳を積むというのは回りくどいようでも、私たち一人一人が実践できる世の中を良くするための確実な方法ではないでしょうか。

十念 

How to cope with a melancholy world

My heart pumps with pleasure to see young children innocently playing. For example, it is a joy to see children bouncing on the “Fluffy Cloud Trampoline” in Echizen City’s Central Park. 
 In Buddhism, there is a word called Zui-ki (随喜). It literally means 'vicarious joy', seeing others doing good and feeling happy by observing it. Those children are not doing anything particularly good, but when we see them enjoying themselves, happiness accompanies the sight in our hearts. It would not be far off the mark to call it Zui-ki.
 On the other hand, when we see children getting hurt or losing their lives in a war between Russia and Ukraine, for example, we feel sad, even through a TV screen. This can be called "Zui-hi (随悲), vicarious sorrow.
 Through the media, we hear daily about political and economic conflicts and corruption, criminal acts such as murder, assault, extortion, fraud, and embezzlement, tragic accidents and disasters, and human rights violations such as sexual harassment, power harassment, or bullying.
 Even if you are not directly involved in such incidents, just seeing, or hearing about them can bring up feelings of sadness, melancholy, and sometimes anger, which can be very depressing . If left unchecked, depression and other morbid symptoms can develop.
 What should we do?
 I recommend the Shomyo Nembutsu(称名念仏). Being aware of our ignorance, not knowing even one of Buddha's teachings, just recite Nembutsu on your own. Thanks to Amitabha's power, various negative thoughts in our mind disappear just like hot water melts away snow. So says the Butsumyo-kyo, one of Buddhism’s sutras.
 On top of that, I recommend that we accumulate 功徳, ku-doku, the merits and virtues in our daily lives.
 Ku-doku is "a good deed that will be rewarded by the gods and buddhas". They will bring about Zui-ki, vicarious joy, in the hearts of those around you. Those influenced will also try to accumulate ku-doku, merits and virtues themselves.
 Thus the joy and peace of mind will spread like waves and transmit goodness to people around you. The same is true of a negative status of mind, like sadness, melancholy, or anger.
 Having Amitabha calms our mind and our accumulating ku-doku, might seem like a roundabout way to act. But it is a surefire way to improve the world to make it a better place to live in, which each one of us can practice, is it not?


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